Contentmarketing is hot. Mooi, want als zelfs Bill gates in ’98 al wist dat content king is, dan is het tijd dat de rest van de wereld er ook eens mee opschiet. Maar dat het king is betekent nog niet dat de hofhouding al helemaal op orde is.

    Om je een eindje op weg te helpen heb ik 8 tips op een rijtje gezet die je helpen om betere content te maken en daar betere resultaten mee te boeken.  Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    1. Kijk eens over de muur

    Binnen veel bedrijven heerst de zeer schadelijke ziekte Afdelingeritis B. Het belangrijkste symptoom: zij die eraan lijden kunnen niet langer voorbij de grenzen én mensen van hun eigen afdeling kijken. Voor elke afdeling een grote zonde. Voor de contentafdeling de grootste zonde. De meeste bedrijven wemelen namelijk van de content, maar je moet bereid zijn over de grenzen van je eigen cluppie heen te kijken om die schatten te kunnen vinden.

    Duik eens in de vragen die worden gesteld aan de klantenservice (en natuurlijk ook de antwoorden). Ga eens shoppen bij de afdeling juridische zaken: wat weten zij, wat jouw doelgroep niet weet of begrijpt? Breng een bezoekje aan Human Resources: zij kennen de bedrijfsvisie als geen ander.

    Kortom: blijf niet hangen in die ene kamer, op die ene etage, bij die ene afdeling. Blijf niet eens hangen bij de meest voor de hand liggende bedrijfsonderdelen. Bezoek alle krochten en hoekjes en ga waar niemand voor jou ging. En doe dat met een open mind en je doelgroep in het achterhoofd.

    2. Weet wie je bent

    Een bedrijf is een raar ding. Het bestaat uit een grote groep mensen die samen waarde creëren die buiten de muren van dat bedrijf niet gecreëerd kan worden. Samen bewegen dus. Maar een bedrijf bestaat ook uit allemaal individuen. En om die samen te laten bewegen is een verhaal nodig: een identiteit die al die individuen samen dezelfde richting op krijgt. Dát verhaal is wat je als bedrijf bent. Dát verhaal is wat je als bedrijf bent. En zonder dat verhaal weten je mensen niet hoe zij zich moeten bewegen en kun je niet spreken als bedrijf. Zonder dat verhaal ben je niet herkenbaar, besta je voor de buitenwereld niet.

    Zorg er dus voor dat je weet wie je bent. Zorg ervoor dat je zelf je personality door en door kent, zodat je deze kunt uitdragen in alles wat je doet en vooral in alles wat je publiceert. Enne, wees onderscheidend: saaie mensen worden niet uitgenodigd voor feestjes. Saaie bedrijven (bedrijven met een saaie personality of geen) ook niet.

    3. Weet wat je wil, meet wat je doet

    Content creëren is een leuke klus. Content marketen is een fantastische bezigheid. Maar beide doe je met een doel en niet voor de leuk. Logisch? Ja! Gaat het vaak mis? Jammer genoeg wel.

    Mijn favoriete anekdote: ik werkte bij een grote organisatie, een tijdelijke klus. Een van mijn collega’s deed wekelijks een interview met een interne expert (an sich niet slecht). Over dat interview deed hij bij elkaar 1,5 dag. Sowieso nogal lang, maar toen ik in de analytics dook, bleek het nog erger. De interviews werden in 4 weken tijd, maar 35 keer gelezen. Soms nog wat minder zelfs.

    Waarom maakte hij deze content? Omdat hij het leuk vond (quote). En als dat het doel was geweest (zijn levensplezier), dan was dat doel ook bereikt. Maar we werkten beiden op een afdeling met veel werk en te weinig mensen. Zoals elke afdeling beperkte middelen en mensen heeft. Je moet dus altijd keuzes maken: prioriteren. En dat doe je gebaseerd op de doelstellingen van de organisatie. Dragen jouw contentmarketing/activiteiten niet bij aan die doelstellingen, dan moet je bijsturen of misschien zelfs compleet van koers veranderen.

    Start met wat je wilt bereiken, meet of dat lukt, stuur bij waar dat niet het geval is.

    4. Ken je publiek

    We leven in een tijd waarin we (potentieel) vreselijk veel van elkaar weten. Voor jou als individu soms erg vermoeiend. Maar voor bedrijven is het natuurlijk een zeer smakelijke tijd. Daarbij een tijd waarin er geen excuus meer is voor het niet kennen en begrijpen van je doelgroep(en).

    Je zou denken dat de tijd van raden, denken voor de doelgroep en het beter weten wat ze willen dan zijzelf, voorbij is. Maar de praktijk is anders: hoe leuk allerlei mensen er ook over schrijven: het is nog steeds lastig (want meer werk) om je doelgroep te kennen alsof het je beste vriend is.

    Maar als je niet weet waar ze chillen, niet begrijpt wat hen drijft en niet geïnteresseerd bent in waar zij zich voor interesseren, dan heb je het spel al verloren. Heb je geen shiny systeem wat je daarbij kan helpen? Maak dan gebruik van gratis mogelijkheden zoals Google Alerts, twitter search of bijvoorbeeld socialmention.

    5. Vind de G-spot

    Campagnes zijn leuk, maar je vlamt kortstondig en bent zo weer vergeten. Content marketing gaat niet over de korte, maar over de lange termijn. Niet over een zweterig vluggertje, maar om een relatie. Als je vandaag een prachtige white paper schrijft en dan denkt: “Zo …en nu wat content marketing erop loslaten.” Dan heb je er een zware dobber aan. Je moet structureel bezig zijn met de combinatie van datgeen wat jij bent en datgeen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wanneer je zo ver bent dat je iets te melden hebt wat voor jou (het bedrijf) van belang is, moet dat landen in de liefhebbende armen van jouw publiek. Maar dan moet je wel al een relatie met elkaar hebben.

    Ben je nog niet gestart met het opbouwen van die relatie? Start dan vandaag. Staar je niet blind op likes (iedereen begint bij 0) en followers. Bouw en doe dat gestaag. Lever kwaliteitscontent en doe dat structureel.

    6. Man (m/v) met een plan

    Toen de koningin aankondigde dat ze er de brui aan gaf, doken alle nieuwsredacties in hun archiefkast en trokken er het draaiboek “Abdicatie” uit. Het is zeer waarschijnlijk dat diezelfde kast ook een dossier “Mandela overlijdt” en “De paus is niet meer” bevat. Net als nieuwsredacties moet je zorgen dat je voorbereid bent op wat er komen gaat: maak een publicatieschema, ken de voor jou belangrijke feestdagen en gebeurtenissen en zorg dat je er tijdig op aansluit.

    Zorg dat je altijd weet wat, wanneer, waar en waarom, zoals het een publisher betaamt.

    7. Houd een oogje op de concurrent

    Zoals het lastig is over de muren van een willekeurige afdeling heen te kijken, zo is het nog lastiger om buiten de muren van de organisatie te kijken. Maar het kan erg waardevol zijn om eens goed te kijken naar wat jouw concurrenten doen. Misschien kun je wat lenen (wel teruggeven hè!), maar je kunt er ook gewoon inspiratie uit opdoen.  In het slechtste geval leer je misschien wat je juist niet moet doen en ook dat is waardevol: waarom zou je dezelfde fouten maken?

    8. Houd een oogje op hele andere spelers

    Moet je als bank alleen content produceren met een financieel tintje? Moet je als pizzarestaurant alleen content delen over eten? Het antwoord is nee! Verras je doelgroep met content die ze juist niet direct van je verwachten (maar die natuurlijk nog wel past bij je personality).

    Neem een kijkje bij compleet andere bedrijven, snuffel eens rond in een andere branche, houd een oogje in het zeil in een volledig ander land. In de afgelopen 2000 jaar is er maar heel weinig compleet origineels bedacht: staar je niet blind binnen de kaasstolp die je eigen bedrijf is, maar vind, verzamel, mix en maak iets moois.

    Er zijn natuurlijk nog veel meer tips. Die deel ik met je in een volgend blog.