Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf een eigen site. En steeds meer bedrijven ook een echte webwinkel in tegenstelling tot een alleen een online visitekaartje. Een mooie ontwikkeling. Maar zit je middenin een verbouwing of ga je bijvoorbeeld trouwen en heb je dus vaak te maken met kleinere bedrijven, dan lijkt het web geen stap verder te zijn gekomen dan zo ongeveer het jaar 2000.

    Dat was vroeger natuurlijk de toekomst – maar is tegenwoordig in webtermen een redelijk beschamend verleden. Althans wanneer je het legt naast sites van grote partijen van nu. Maar goed, MKB’ers hebben noch hetzelfde geld, noch dezelfde middelen om diezelfde sites te bouwen als bijvoorbeeld de Rabobank of MTV. Maar wie weet hebben net zij (of jij) iets aan de volgende lijst met wat basisregels sitebouwen.

    Maak er geen doolhof van labyrinth

    Natuurlijk is het leuk om iets te bedenken waarvan iedereen roept: “jeumig wat crea bea van je!” Het probleem is echter dat je niet perse wilt dat mensen je crea bea vinden, maar dat ze je producten vinden. Wees dus niet te crea bea met je navigatie, maar hou je gewoon aan wat gebruikelijk is. Denk aan tabs bovenin voor de hoofdcategorieën en sub-navigatie aan de linkerkant. Mocht je nou een portfolio aan het maken zijn of een site voor een of ander kunstzinnig project, dan is het een ander verhaal. Maar voor een webwinkel of zakelijke website is standaard een betere keuze.

    Home clean home

    sm

    Je home is het centrale punt van je site. Zelfs als mensen via andere pagina’s binnenkomen (en dat doen ze), is de kans groot dat ze ergens in hun kliks je home aanklikken. Zorg ervoor dat je home overzichtelijk is. Zorg ervoor dat niet iedereen in het bedrijf zijn stukje van de Home vult. Wees een echte S&M meesteres waar het je voordeur betreft: keep it clean.

    Vertrouwen is gewenning

    trust

     

    Als een klant over je website surft is het prettig wanneer een aantal elementen onveranderd blijft. Denk bijvoorbeeld aan de knop die tot de homepage leidt of de plek waar je contactmogelijkheden staan of de link erheen. Maar ook de plek van het kruimelpad en de opbouw van de pagina. In specifieke gevallen kan dat laatste onnodig zijn (je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om je Help-sectie er anders uit te laten zien), maar in de meeste gevallen willen mensen erop vertrouwen dat ze een aantal zaken op dezelfde plek terugvinden. Consistentie maakt je betrouwbaar.

    Zoek en gij zult navigeren

    findit

    Bezoekers navigeren op verschillende manieren over je site en er is een groep die een voorkeur heeft voor je zoekmachine. Dat betekent overigens niet meteen dat je navigatie niet goed is (al is het wel het testen waard), niet iedereen heeft zin om zich aan jouw ideeën te conformeren. Zorg er dus voor dat deze (vaak haastige) mensen meteen vanaf de homepage en elke daaropvolgende page toegang hebben tot je on-site zoekmachine.

    Old en useless skool

    splash

    Ooit – zo’n 8 tot 10 jaar geleden was het cool om een pagina te plaatsen die je bezoekers moesten bekijken voordat ze bij je home mochten komen. In die tijd noemden we dat een splashpagina. Tegenwoordig heet dat een slecht idee.  Er is geen enkele goede reden om je bezoekers te storen met een pagina die verder niks toevoegt aan de effectiviteit van je website en funnels (en SEO). Vergeet de splashpagina, stop je energie in het relevante deel van je website en werp geen hindernissen op voor je potentiële klanten.

    Just a pinch of Flash

    flash

    Natuurlijk was ik ook enthousiast toen ik Flash ooit leerde kennen. Wat kon je daar een mooie dingen mee doen. En wat kon je daarmee mooi de beperkingen van ál die browsers omzeilen. Inmiddels zijn we vele jaren en interessante inzichten verder en heb ik moeten concluderen dat er niks mis is met Flash, zolang het met mate(n) wordt gebruikt. Je hele site in Flash opbouwen is slecht voor SEO, slecht voor accessibility, slecht voor usability en doet voor mobiel minder dan weinig. En met dat alles dus slecht voor de omzet. Laat Flash varen als het kan.

    Dood eind

    doodeind

    Nee, niet die slechte horrorfilm met Victoria Koblenko, maar die ook wel enge en slechte plekken op je site waar je bezoeker geen andere keuze heeft dan de back-button of weggaan. Zorg er dus voor dat je site geen doodlopende straten heeft. Zorg altijd voor een Next step. Zelfs na het kopen (invullen bestelformulier en klikken op de bestelknop) heb je vast nog wel een interessant plekje voor je bezoeker om heen te gaan (denk aan inschrijven voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld.

    Content is queen

    queen (1)

    Dat dit punt pas hier staat heeft niks te maken met de relevantie ervan. Zonder content ben je nog steeds nergens. En reken er maar niet (zomaar) op dat gebruikers content gaan genereren. De kans dat je de volgende Twitter of nu.nl bent is net zo groot als de kans dat je de volgende King of Pop bent. Jij moet ervoor zorgen dat er 1: niks aan te merken is op de content die je biedt (foutloos enzo) en 2: dat de content relevant is en dus iets toevoegt.

    Assorti

    assortiEn dan als laatste gewoon nog wat korte dingetjes:

    • Vergeet scrollende en knipperende tekst, het is irritant en zinloos
    • Onderstreep alleen hyperlinks – zinloos klikken is een groot maatschappelijk probleem
    • Heb je muziek – haal het weg. Hou je het toch? Zorg er dan voor dat bezoekers het uit kunnen zetten
    • Laat media sowieso niet automatisch afspelen. Mensen surfen ook op hun werk, dat kan erg onhandig zijn als opeens het nieuws uit je speaker komt blazen
    • Vergeet je afbeeldingen niet te voorzien van een alt-tag: een tekst die vertelt wat er op het plaatje staat. Helemaal niet moeilijk maar voegt veel toe, voor zowel zoekmachines als voor mensen die een voorleescomputer gebruiken om je pagina te bekijken.

    [template id=”3039″]