Sollicitatiegesprekken zijn vreselijk vermoeiend. En dan bedoel ik niet de gesprekken waarbij ik aan het solliciteren ben naar mijn droombaan (die heb ik al en mijn baas is uiterst charmant ;)). Maar de gesprekken waarbij mensen bij mij komen op gesprek komen voor een plek in ons team van freelance content professionals. Of we droomklussen bieden is aan hen om te bepalen, maar dat we onze expertise (content) serieus nemen en onze professionals ook, maakt het op z’n minst interessant om met ons te werken.

    De freelancers die hier binnenwandelen komen meestal via-via bij ons terecht. Nadat we uitgebreid hebben gekeken naar hun werkervaring en hun kennis bepalen we wie we ook echt op gesprek willen. Die eerste selectie filtert er al heel wat uit. En toch…toch krijg ik zo af en toe mensen over de vloer waarvan ik niet snap wat ze komen doen.

    Om mezelf te beschermen tegen tijdverspilling en teleurstelling (van beide kanten overigens) leek het me een goed idee om een wensenlijst samen te stellen: waar zoek ik naar in een contentspecialist?

    Google

    Het eerste wat ik doe wanneer ik een cv vind in mijn mailbox is de naam van de kandidaat Googelen. Wie heb ik hier voor me en zijn ze terug te vinden via internet? Ik doe dit overigens niet om gênante feestfoto’s op te sporen of zelfs maar om politiek incorrecte uitspraken te traceren. Als we samen gaan werken, verwacht ik je terug te vinden op internet. Overigens vind ik die andere zaken ook. Wel zo handig om daar rekening mee te houden. Als ik niks vind over de kandidaat vraag ik me af hoe je van internet je werk maakt zonder werk te maken van internet. Je bent nog niet afgewezen, maar scoort geen punten.

    Wat doe je zelf

    Ik heb je niet kunnen Googelen, maar geef je toch een kans. In het gesprek komt áltijd de vraag terug: wat doe je zelf met internet? Naast je werk dus. Het verbaast me elke keer weer dat mensen zonder enige gêne toegeven het internet alleen te gebruiken om mail binnen te halen.  Of zonder zorgen toegeven buiten kantoortijd niet achter de pc te zitten. Of erger nog, melden dat ze nog nooit iets hebben gekocht via het net omdat ze dat niet vertrouwen. Hoe kun je dan je werk maken van verkopen via internet. Want dat is uiteindelijk wat we doen.

    Buzz Bzzz bZzzz

    Het andere uiterste zijn mensen waarbij ik bij elke zin die ze uitspreken de neiging heb om heel hard BINGO te noemen omdat ze de bullshit bingo kaart vol weten te krijgen. De hele tijd conversie, web 2.0, copywriting (in plaats van schrijven), seo/sea/sem, online branding, responsive design etc. etc. roepen heeft meestal als functie het verbloemen van een gebrek aan kennis van de online wereld. Na even doorvragen blijkt vaak dat de persoon in kwestie de bel wel heeft horen luiden, maar de klepel al een tijdje kwijt is. Ik word niet enthousiast van buzzwords tenzij ze gesteund zijn door echte inhoudelijke kennis. En ik houd vooral niet van buzzwords van mensen die mijn tijd verdoen. Het zijn dezelfde lui die een stukje commitment vragen, een win-win situatie willen creëren en hun koffie implementeren. Ze zijn vermoeiend en als het even kan wil ik ze liever niet als collega’s. Tel daarbij op dat het meestal samengaat met beperkte kennis van de inhoud en het is einde oefening.

    Maar wat dan wel?

    Je hebt een eigen site – hoeft geen blog te zijn, maar op z’n minst een online visitekaartje. Je bent aanwezig op LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest (hoeft niet eens heel actief te zijn, maar je hebt toch wel een keertje een account aangemaakt). Je onderkent het belang van Google, maar ook het belang van kwaliteit van teksten voor mensen en niet voor machines. Je snap dat je niet alleen schrijver kan zijn, maar dat je ook usability, interactieontwerp, accessibility en zelfs visual design basaal moet begrijpen. Als ik je een nerd noem glim je van trots. Je kijkt de afleveringen van nieuwe series voordat iemand ervan heeft gehoord. En je vriend of vriendin moet je af en toe tot de orde roepen anders kom je nooit achter je pc of laptop vandaan. Daarnaast kun je goed, duidelijk en beknopt schrijven over ingewikkelde onderwerpen. Maar ja, anders was je vast geen contentspecialist.

    Oké, dat over die series is misschien van iets minder belang, maar je vat naar ik hoop wel wat ik bedoel: niet alleen weet je hoe het web werkt, maar je snapt ook wat het web drijft (de cultuur), want je zal er moeten gaan communiceren en dus met veel gemak moeten integreren.

    Ze zijn er wel hoor. En ze zijn bij mij meer dan welkom.

    [template id=”3039″]