Laatst raakte ik in discussie met een online marketeer over online marketing. Dat wil nog wel eens gebeuren. Ik ben namelijk gék op discussiëren. Als echte onliner probeerde ik hem ervan te overtuigen dat ik zo mijn vraagtekens heb bij een online marketeer die zelf helemaal niks met internet doet en niks meer is dan een casual gebruiker.

    Het standpunt van mijn discussiepartner van het moment was dat marketing altijd dezelfde regels aanhoudt en dat op het web dezelfde uitgangspunten gelden als voor andere kanalen.

    Daar was ik het absoluut niet mee eens.

    When in Rome

    Natuurlijk zijn er principes die altijd opgaan, maar de webcommunity is er een met eigen regels en etiquette en een hele eigen dynamiek. Die community niet kennen en je houden bij het meten van de resultaten van je banner-campagnes is volgens mij niet voldoende. Sterker nog, om een goede online marketeer te zijn is het nodig om de mogelijkheden en onmogelijkheden van het kanaal te kennen (bijv. te snappen wat verschillende browsers, beeldscherm lezen, bannerblindheid etc. doen met je campagne) en de middelen die je erop gebruikt (beetje bekend zijn met usability, beetje bekend met webschrijven, SEO etc.). Daarnaast moet je de taal en cultuur kennen van het land waar je activiteiten plaatsvinden: het internet.

    Daar was hij het dan weer niet mee eens.

    Theoretisch vs praktisch

    Toen ik hem vroeg of hij in China exact dezelfde acties en campagnes zou hebben als hier in Nederland, liet hij weten van wel. Want “marketingregels gelden altijd en overal.”Huh? Nu ben ik vooral een onliner, dus kan het zijn dat ik verblind ben door datgene wat ik zelf met het web doe en van het web denk te weten, maar volgens mij wordt het wel erg moeilijk om een goede online marketeer te zijn enkel en alleen door artikelen op Marketingfacts te lezen en boeken van Seth Godin (allebei overigens gevuld met interessante en relevante info).

    Culturele aspecten

    Zou ik in China sites maken, content ervoor maken en proberen via het web een merk in de markt te zetten, dan zou ik een hele goede poging wagen de cultuur te leren kennen. De manier waarop mensen met elkaar communiceren, de manier waarop mensen met elkaar omgaan, wat wel werkt en wat niet. De kans zou anders groot zijn dat ik de mensen die ik probeer te bereiken zou afstoten.

    Maar mijn discussiepartner stelde dat hij al een aantal jaar bannerde en e-mailnieuwsbrieven uitstuurde en dat hij daarmee voldoende kennis van online had. En deels kon ik dat aannemen, maar toch blijft het gevoel knagen dat er meer nodig is dan kennis van de kennis van die resultaten en moet je meer online hangen om de online community te begrijpen én dus effectief te beïnvloeden.

    We kwamen er niet uit.

    Mijn vraag is dan ook:

    Kun je een (goede) online marketeer zijn zonder de taal, cultuur en techniek van de online wereld te kennen?

    [template id=”3039″]