Vroeger—en met vroeger bedoel ik: elke week tussen 1997en nu —zat ik regelmatig bij brainstorms. Superleuk. Alle antwoorden zijn goed weet je wel. En dat vond ik dan ook….totdat (opvallend vaak) iemand van communicatie zei:
“We moeten ✨ iets ✨ met video.”
Of beter nog:
“Meer video.”
En als het echt een creatieve sessie was:
“Meer visuals. Maar vooral: video.”
Maar video ….is duur. Video is lastig te onderhouden. Video is niet super SEO-vriendelijk. En video vraagt nogal wat van je bezoeker. Je klant heeft geen zin of tijd om twee minuten ademloos te kijken naar hoe jij uitlegt hoe een autoverzekering werkt.
Dat betekent trouwens niet dat video nooit het antwoord is. Maar… je moet wél eerst de vraag kennen. En in 8 van de 10 gevallen is video gewoon een heel dure nee.
En nu is er AI. En het is dejavu all over again.
Iemand liet mij een demo zien van een mooi systeem. Je kon in dat system zoeken naar pagina’s.
Top. Moet je willen.
Maar toen ik een zoekterm invulde, kreeg ik: “Is dit misschien wat je zoekt?” Met daaronder een paar suggesties, gegenereerd door AI.
Huh….dat heet toch fuzzy search en dat bestaat toch al zo’n beetje sinds de uitvinding van de watermeloen?
Eerlijk, daar is echt geen energievretende LLM voor nodig. En sterker nog: het voelt een beetje onethisch om daar AI voor te gebruiken.
Maar ja, AI he! Je hoeft de 2 letters maar te roepen en iedereen maakt een wave en slow clapped een staande ovatie.
En dat maak ik vaker mee Iemand zegt “AI!” en iedereen buitelt over elkaar heen om te kijken hoe AI ergens op geschroefd kan worden.
Maar soms is AI alsof je een facelift laat doen omdat je huid een beetje droog is.
You’re doing too much.
En geloof me ik ben verliefd op de mogelijkheden van GenAI. Ik prompt me dol. Ik ben JSON aan het leren. Mijn AI heet Anima bro. Ik ben niet tegen.
Maar laten we alsjeblieft een klein beetje redelijk blijven. AI is gewoon niet het antwoord op elke vraag.
……Oh, en video dus ook niet 🤓
(RIP grumpy cat. We still miss you :'( )