Je wilt starten met een eigen weblog. Niet alleen voor de leuk en om te vertellen over je goudvis, maar ook om jezelf online sterker neer te zetten. Om te werken aan je online personal brand.

    Dat betekent in elk geval dat je meer te winnen en te verliezen hebt dan diegene met dat weblog over huisdieren. En dat betekent ook dat je er meer over na moet denken dan wanneer je alleen over je huisdieren schrijft. Hoe zorg je ervoor dat je je lezers content biedt waarmee ze wat kunnen en waarvoor ze terugkomen? Hieronder wat tips op een rijtje:

    Een plan

    Eigenlijk zeg ik dat al in de intro: zorg ervoor dat je een plan hebt.Een soort ondernemingsplannetje voor je weblog. Iedereen kan op elk moment een blog starten. De truc is om de lezers te krijgen en vast te houden. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je weet waar je naartoe werkt en hoe. Beantwoord in je plannetje de volgende vragen:

    • Wat is het onderwerp van je blog
    • Wat wil je met je blog bereiken?
    • Hoeveel bezoekers wil hebben je na 1 maand, na 6 maanden, na een jaar?
    • Zijn er al andere blogs op het web die hetzelfde onderwerp als jij hebben?
    • Hoe ga je je van de concurrentie onderscheiden?

    Een planning

    In je planning leg je vast hoe vaak je van plan bent te publiceren. Wil je elke dag een artikel publiceren of misschien maar 1 of 2 keer per week. Maak een jaarplanning waarin je vastlegt op welke dagen je wilt publiceren, maar ook welke events er zijn rondom jouw onderwerp. Dat zijn bij uitstek momenten waarop je van je wilt laten horen. Schrijf je over Marco Borsato? Neem dan de data van zijn concerten op in je kalender zodat je weet wanneer je daar tijd voor vrij moet maken. Toen ik nog bij de Wereldomroep werkte lag er een draaiboek klaar voor de dood van belangrijke wereldleiders. Mocht er eentje omvallen, dan hebben de redacties achtergrondinfo klaarliggen en weten ze welke stappen ze moeten nemen. Waarschijnlijk hoef jij niet te schrijven over dode wereldleiders, maar kun je wel alvast het een en ander dat voorspelbaar is opnemen in je planning.

    Marketing

    Hoe en waar ga je je blog promoten? Je kunt nog zo’n fantastisch weblog hebben met gouden artikelen, maar als niemand weet dat je er bent, heb je er niks aan.  Zoek andere sites die in jouw categorie zitten en vraag of ze links willen uitwisselen. Zorg er ook voor dat je aanwezig bent op de grote social sites zoals Hyves, Twitter, facebook. De meeste van deze sites bieden je de mogelijkheid om de RSS feed van je blog in te laden, maak daar gebruik van.

    Zoek hulp

    In je eentje een goedlopend blog onderhouden is heus te doen, maar hoe doe je dat als je op vakantie gaat of ziek wordt of gewoon even geen inspiratie hebt. Hoe meer lezers je krijgt hoe groter de verantwoordelijkheid gaat voelen. Zoek de samenwerking op met anderen door gastauteurs uit te nodigen of er een collectieve blog van te maken.

    Brainstormen

    Als het gaat om je artikelen is het belangrijk dat je een beetje origineel bent. Er zijn al zoveel blogs die gewoon het nieuws copy/pasten en er zijn er ook al heel veel die opinie bij het nieuws bieden. Een originele invalshoek is
    gewenst. Toen ik journalistiek studeerde moesten we een onderwerp kiezen, alles wat bij dat onderwerp in ons opkwam opschrijven – en daar het tegenovergestelde van noteren. Dat hielp ons om een originele invalshoek te vinden. Ik moet zeggen dat ik die manier van brainstormen nog steeds gebruik. Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om te brainstormen, zoek de manier die bij je past en verzin iets vernieuwends.

    Persoonlijk

    Een weblog is (ook al schrijven er meerdere auteurs) een persoonlijk platform. Sta zo dicht mogelijk naast je lezers, alsof je met ze in gesprek bent. Probeer niet teveel te jargonnen en te marketeeren. Spreek je bezoekers persoonlijk aan, want je bent met je site ook in hun persoonlijke ruimte aanwezig.

    Wees gul

    Laat je op je blog van je beste kant zien. Link naar anderen, deel je kennis, zet een ander eens in het zonnetje, help iemand die het nodig heeft. Dit versterkt je online brand, maar is ook gewoon leuk om te doen. En dat je af en toe eens te laat komt op een afspraak of wel eens onterecht geïrriteerd kunt doen weet toch niemand.

    [template id=”3039″]