Stel je hebt na eindeloos geswipe eindelijk een match op Tinder. Het lijkt zomaar te klikken. Je besluit samen een drankje te doen en spreekt af op een leuke plek. Bij drankje drie begint het op te vallen: je date praat daadwerkelijk alleen maar over zichzelf. Hoe kom je hier weg?
Hoe saai is dat? Iemand die zo erg met zichzelf bezig is, dat jij en wie jij bent, totaal niet relevant lijkt te zijn.
Ik, ik, ik. Kijk naar mij!
Toch is dat precies wat veel merken doen. Een potentiële klant toont basale interesse en wordt vervolgens gebombardeerd met alles wat jij als merk vandaag nog wilt vertellen. Kijk mijn producten. Kijk hoe fantastisch ze zijn. Kijk hoe groot, mooi, waardevol en meer.
Waar bedrijven nog steeds verbazingwekkend slecht in zijn is uitgaan van de ander en niet van zichzelf. We roepen wel dat onze klanten voorop staan, maar we gedragen ons er nog onvoldoende naar. Je klant kijkt ernaar en denkt – soms onbewust – “Hoe kom ik hier weg?”
Een goed startpunt
Jouw (potentiële) klant is basaal niet geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Jouw blog, whitepaper, nieuwsbrief, tweet et cetera is niet waar hij al de hele dag naar uit zit te kijken.
Dat klinkt misschien licht deprimerend, maar bekijk het vooral positief. Neem je dat als startpunt, dan dwing je jezelf namelijk om serieus op zoek te gaan naar waar jouw doelgroep dan wél op zit te wachten. En dat vraagt van je om echt diep te duiken in hun vragen, behoeften, wensen, frustraties en interesses.
Hoe doe je dat?
Laten we teruggaan naar die Tinder-date. Het start allemaal natuurlijk met basale interesse in de ander. Meer luisteren dus en minder praten. Actief luisteren, zodat de ander weet dat ze ook gehoord zijn.
Vertaald naar je doelgroep betekent het dat je start met een beeld vormen van wie zij zijn, met behulp van bijvoorbeeld persona’s. Heb je eenmaal op papier wie ze zijn, dan is het moment aangebroken om in kaart te brengen wat ze doen. Wat is het pad dat ze bewandelen op weg naar jou en waar lopen ze dan tegenaan. Dat doe je met behulp van een customer experience map bijvoorbeeld.
Bij elke stap combineer je wat je van ze weet (de persona), met wat ze doen (de experience-map) en bepaalt op basis daarvan wat ze nodig hebben (jouw content).
Maar ik weet niks van mijn doelgroep 🙁
Foei! Begin dan vooral daar. Heb je de middelen niet om uitgebreid onderzoek te doen. Gebruik dan de middelen die je wel hebt. Wat vertellen je analytics over hen? Welke posts op social doen het wel of juist niet goed. En vergis je niet: je weet meer over hen dan je denkt. Een educated guess is een prima startpunt, dat je later met data aan kunt vullen. Laat je dus vooral niet tegenhouden als je nu nog niks weet, om in elk geval te starten.
Je gaat ook niet pas daten als je alles zeker weet. Ergens moet je toch gewoon een gokje wagen.
Liefde is hard werken
Niks komt vanzelf in deze wereld. Ook liefde niet. En zeker niet liefde voor merken. Maar liefde kan groeien met aandacht en energie. Zorg dus dat je die aandacht en energie meer in je doelgroep stopt en minder in jezelf. Want dat is het mooie aan liefde: je krijgt het altijd terug.